Unde greșește pisica atunci când trece strada?

Ați observat vreodată o pisică traversând strada? Pâș pâș, elegant, rafinat, parcurge trei sferturi din distanță. Apare o mașină. Ce face pisica? În loc să facă un salt pentru a ajunge pe cealaltă parte, se întoarce înapoi. De frică, probabil. Uneori reușește, alteori nu.

Așa sunt și unii oameni. Probabil le e mai teamă de succes decât de eșec. Când mai au un pic până reușesc, se sperie și se întorc în zona de confort.

Câte restaurante nu s-au deschis cu surle și trâmbițe, anunțând un succes total? Câte persoane au fost mulțumite de fapt de acele localuri? Câte review-uri negative au primit din diverse cauze? Câte au rezistat?

„Ospătarul se mișca lent.”

„A durat prea mult până a venit mâncarea.”

„Lipsea garnitura.”

„Pizza cu ananas era fără ananas.”

„Ne-au încurcat comanda.”

„Ne-au încărcat nota cu ceva ce nu am comandat.”

E normal să îți spui părerea când ceva nu merge cum te-ai aștepta și cum ar fi normal. Dar la angajat cine se gândește? Da, acel om care umblă cu un carnețel printre mese, notând, eliminând, zâmbind și memorând.

„Mai adaugă un sos de roșii, mai taie o limonadă, încă un rând de bere, berea mea să fie fără alcool și limonada ei fără zahăr, mierea să fie două lingurițe în loc de una, iar salata să nu aibă crutoane și clătitele să fie una cu ciocolată, una cu gem. Sau nu, două cu gem, una cu ciocolată. Tu vrei? Auzi, vrea și el. Două cu gem, două cu ciocolată. Nu cu ciocolată? Atunci trei cu gem, una cu ciocolată. Ăăă, auzi? Fii drăguță! Ai și…”

Unde e greșeala?

Când pornești pe un drum, fă-o cum trebuie! Din diverse motive, pe principiul „provizoriu, să vedem cum merge”, oamenii nu vor să facă un lucru până la capăt. Nu fi pisica. Mergi înainte!

Drept exemplu o am pe Iulia, prietena mea din copilărie care e ospătăriță într-un mic restaurant. Îmi povestea zilele trecute, cu ochii umflați de plâns, că fiind aglomerat restaurantul, a reușit cumva să încurce două comenzi, iar clienții respectivi, nefiind dintre cei mai educați, au făcut-o cu ou și cu oțet, au declanșat un scandal monstru și au plecat fără să plătească. Era atât de speriată, s-a temut că pe lângă pagubele pe care a trebuit să le achite din buzunar (nota de plată și două castronele de salată măturate de pe jos) își va pierde și slujba pe care, de altfel, o îndrăgește.

De ce se întâmplă asta?

Restaurantul unde lucrează Iulia funcționează pe model vechi, comenzile se scriu pe carnețel, fiind apoi duse personal de ospătari la bucătărie, orice modificare a comenzii se adaugă tot în scris, orice anulare duce la pierderi semnificative (dacă sunt mai multe anulări de produse într-o zi cred că ne putem imagina), stocurile se notează într-un caiet studențesc, iar bonurile fiscale se scot pe case de marcat vechi.

Atunci unde e vina angajatului? Îl putem învinui că nu se comportă ca o mașinărie? Că nu e un meniu ambulant? În niciun caz. Ca fost lucrător comercial ce a avut de-a face cu clienții ani de zile, înțeleg modul de gândire atât al clientului cât și al angajatului și sunt conștientă că fiecare are partea sa de dreptate. Există și probleme, dar vina nu e neapărat a angajatului, sau nu e de fiecare dată. Uneori e vina acestui sistem învechit din restaurante.

Văzând-o pe Iulia plânsă și amărâtă, mi-am amintit de cea mai plăcută experiență pe care am avut-o vreodată într-un restaurant și nu am putut să nu fac comparația între ea și Adrian, cel mai vesel ospătar pe care l-am văzut până acum. Cum știu că îl cheamă Adrian? Atât de bine ne-am simțit în restaurantul unde lucrează el, încât l-am rugat să ne dea numele pentru a-l lăuda. Restaurantul unde lucrează Adrian e plin în fiecare seară, dar toți angajații își fac treaba la timp, cu zâmbetul pe buze. Sunt ca niște albine într-un stup bine organizat.

Care e secretul, atunci?

 

Tableta-POS-Expressoft-XSS388Scotocind prin cotloanele prăfuite ale memoriei, mi-am amintit că Adrian lua comenzile pe o tabletă care le transmitea direct în bucătărie, unde celelalte albine se puneau instant în mișcare pentru a pregăti mâncarea. M-am felicitat pentru decizia de a-i cere numele. I-am trimis un mesaj pe facebook și l-am întrebat ce soft folosește restaurantul respectiv. Mi-a răspuns că au un software de la Expressoft Technology care își face treaba cu brio. Îhm, de asta mi-am dat seama.

Nu mi-a luat mult până am descoperit modul de operare al acelui software, și mi s-a părut mult mai inteligent și mai simplu de folosit decât cele cu care aveam deja experiență. În plus, e oferit suport tehnic 24/7, ceea ce mi-a amintit de ziua când am reușit să blochez vechiul sistem de operare de la serviciu și nimeni nu a fost capabil să mă ajute să o scot la capăt. Îmi pare, deci, un punct demn de luat în seamă. Să știi că cineva e întotdeauna disponibil pentru orice problemă ai avea e întotdeauna un lucru bun.

 

cover-fb-expressoft

 

Întâmplător, și patroana restaurantului unde lucrează Iulia îmi e o veche cunoștință. Când am contactat-o pentru a-i propune trecerea de la epoca de piatră la un restaurant inteligent și productiv, mi-a spus că după incidentul pe care mi l-a povestit Iulia, se gândește serios să achiziționeze un astfel de software. Din fericire, înțelege atât importanța confortului și bunei dispoziții ale clienților restaurantului, cât și valoarea unui angajat eficient și relaxat, astfel încât recomandarea mea a picat la fix.

De ce un software e soluția inteligentă pentru restaurantul tău?

Dacă vrem să mergem înainte, trebuie să mergem la braț cu tehnologia.

Alegerea softului poate fi tricky dacă ești la început drum cu afacerea ta, de aceea cel mai bine e să te orientezi către un program simplu, prietenos (pentru a putea fi folosit și de persoanele care nu au experiență) și configurabil, pentru a-l plia perfect pe nevoile tale.

În momentul în care porneșți o astfel de afacere, o faci din mai multe motive, egale ca importanță: vrei să creezi pentru oameni o oază de relaxare, un loc în care se pot detașa de problemele cotidiene. Vrei să faci ceva diferit. Vrei să obții profit, nu-i așa? Nu o faci doar pentru că vrei să devii patron, un fel de stăpân pe plantație, doar pentru a te simți TU bine.

 

ks1

 

Pe de altă parte, dorești și angajați relaxați, care vin cu drag la serviciu și care își fac treaba cu zâmbetul pe buze. Nu? Poate ai să te miri, dar una dintre cheile succesului unei afaceri e angajatul fericit. Iar tu, ca patron, ești obligat să îi oferi un mediu prielnic și confortabil pentru a transmite clienților acel vibe pozitiv. Prin funcția de marcaj mobil, ospătarul preia comenzile direct pe telefon sau tabletă, acestea fiind transmise direct în bucătărie, astfel scutindu-se drumurile către și de la bucătărie pentru a anunța atât comanda, cât și orice modificare a ei.

Cititor-coduri-de-bare-LS-2208-USB_2Introducerea unui POS restaurant însoțit de un software eficient și prietenos  e necesară dacă vrem calitate și productivitate. Este primul pas pe care un patron de restaurant trebuie să îl facă din punct de vedere al organizării, pentru a-și eficientiza și simplifica afacerea. Beneficiile sunt multiple, atât cele pe termen scurt, cum ar fi scurtarea timpului pentru preluarea comenzilor, opțiunea de a marca scaunele și de a împărți nota de plată, fidelizarea clienților prin promoții, opțiunea gestiune stocuri care permite controlarea fluxului produselor (incluzând data lor de expirare), rapoarte și aplicații de contabilitate, toate acestea având menirea de a simplifica fiecare zi de lucru în restaurant, până la cele pe termen lung, cum ar fi succesul afacerii, satisfacția clienților și relaxarea angajaților.

Ce vreau să spun, acum din prisma clientului, e că atunci când mergi într-un restaurant, o faci pentru a te destinde, pentru a te simți bine, nu doar pentru a mânca ceva bun. Mâncarea, uneori, e doar pretextul. Și oricât aș empatiza cu ospătarii, așa-i că ți se schimbă dispoziția când dai de un grăbit prost dispus care nu are timp suficient nici pentru a lua o comandă cap coadă, care trântește supa pe masă de îți pune colier de tăiței și care nici nu îți calculează nota cum trebuie pentru că de la altă masă se aude cineva constant strigând „Auzi??”

În ansamblu, un astfel de soft însoțit de echipamentul corespunzător simplifică munca angajaților, scurtează timpul de așteptare al clienților scutindu-i de nervi inutili în serile aglomerate și sporesc profitul localului.

Acum înțeleg pe deplin de ce Adrian avea timp să stea de vorbă cu fiecare client de la fiecare masă din restaurant, să se joace cu copiii clienților și să-i înveselească atunci când pun botic, să stea la poze și să ofere oricâte detalii despre meniu are nevoie clientul. Ah, și să zâmbească. Să își facă datoria cu drag și devotament.

Acum… ce spuneți? Doriți un soft performant pentru restaurantul dumneavoastră?

 

wedding business table setting

 

 

Articol scris pentru SuperBlog 2018.

Reclame

2 gânduri despre “Unde greșește pisica atunci când trece strada?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s