Ce-i al tău se va întoarce. Prin cashback

Sunt un om destul de norocos în general. Mă rog, la fiecare câteva „noroace” mai pățesc și câte o nepățită, dar cum cele mai multe sunt din alea bune, hai să nu punem la socoteală întâmplarea când în ziua cu cod de reducere, pantofii pe care îi pândeam de săptămâni întregi au fost out of stock. Și de ce nu o punem la socoteală? Pentru că am fost suficient de hotărâtă să pun gheara pe ei și suficient de norocoasă încât au reintrat în stoc în câteva ore. Cine are acum pantofi cu toc? Cine? Aud? Dacă aș prinde și niște primăvară la reducere, ar fi perfect, dar se pare că și acolo stocul e zero și cu asta numai Dumnezeu ne poate ajuta.

Când nu ai un buget exorbitant pentru micile plăceri (pentru că la ele mă voi referi, având în vedere domeniul în care lucrez – cosmetice/parfumerie), faci cum faci să ai de toate, dar la un preț convenabil. Iar pentru asta e nevoie de muncă, răbdare și noroc.

Eram adolescentă și îmi doream diverse, dar locuind într-un oraș mic și neavând buget pentru a-mi face toate poftele (vă imaginați o vreme când alocația era 30 de lei și, cumva, din banii ăia aveam și un rujuleț și bani de intrare în discotecă?). Rujuri și alte cosmetice se găseau în doar vreo două magazine din oraș, așa că luam ce găseam, de unde găseam, când găseam. Comenzile online? Nici nu se auzise de așa ceva, pe vremea aia încă ne miram cum cei din filme comandau pizza prin telefon. Bonusuri, reduceri, fidelizarea clienților? Nici vorbă. Târziu de tot am avut primul card de fidelitate și mă uitam la el de parcă aș fi avut bani acolo.

Abia acum câțiva ani, când am început să lucrez și am studiat îndeaproape piața, ofertele, produsele, avantajele fiecărui magazin, atunci mi-am dat seama cât aș fi avut nevoie și cât de bine mi-ar fi prins să beneficiez de astfel de servicii când eram mai mică și nu îmi permiteam nici o mică parte din cât îmi permit azi. Nici acum nu aș îndrăzni să „agresez” prea tare cardul de credit, dar dacă ne amintim de cei 30 de lei alocație, cred că înțelegeți cam care e diferența.

Azi pot spune că am tot ce îmi trebuie, de la haine la produse de îngrijire, la accesorii, machiaj și parfumuri scumpe. Nu mi-a dat mâna niciodată să arunc banii cu ochii închiși pentru că muncesc pentru banii ăia care nu sunt oricum mulți. Dar, pe măsură ce au trecut anii și am prins experiență, am învățat să cumpăr isteț, rar de tot cumpăr din impuls și chiar și atunci mi se potrivește produsul atât de bine încât ajung să cred că pe undeva prin subconștient, impulsul nu a fost chiar un impuls.

Cum putem economisi făcându-ne poftele? Ia stați pe aproape, să descurcăm ițele! Promit că o să aflați chestii interesante, inclusiv despre un concept de care probabil că mulți au auzit deja, dar pentru mine abia acum s-a risipit ceața.

Fidelizarea clientului. De fiecare dată când comand cosmetice de pe internet aștept produsele, dar aștept cu nerăbdare și mostrele și micile surprize pe care mi le oferă magazinele respective. Astfel fidelizezi clientul. Nu e obligatoriu să o faci, dar e util. Ești privit altfel. Fidelizarea, din punctul meu de vedere, e la fel de importantă ca atragerea noilor clienți. Fiecare magazin are o modalitate prin care își fidelizează clientela. Unele oferă mostre. Altele oferă reduceri pe baza cardului de fidelitate. Altele au des promoții. Noi, de exemplu, încercăm să ne menținem clientela fidelă prin păstrarea prețurilor mici. Alte magazine au o modalitate inedită și aici începe noutatea pentru mine: ați auzit de cashback? E o modalitate prin care magazinele, care colaborează cu o platformă online, oferă clienților un procent din prețul plătit atunci când ei își fac cumpărăturile prin acea platformă. Mi s-a părut complicat prima dată când am aflat de acest concept. Mi s-a părut aproape imposibil ca un magazin să îți dea niște bani înapoi. Abia apoi am realizat că acei bani sunt, de fapt, din bugetul lor de marketing. Adică un fel de „nu îl mai plătesc pe actorul X să îmi facă reclamă, mai bine lucrez cu platforma CashClub și astfel clienții mei primesc un procent din cât cheltuiesc la mine pe site. Astfel, vor mai cumpăra de la mine și mă vor recomanda și prietenilor.”… Practic, tot ce avem noi de făcut, ca și clienți, e să creăm un cont pe platformă, ori prin aplicația pentru mobil, ori prin extensia de browser, să facem cumpărături (sunt peste 800 de magazine prezente în platformă) intrând din platformă pe site-ul dorit și să așteptăm să se adune banii în cont (de reținut e că nu toate magazinele au același procent pe care clienții îl primesc, ele variază în general între 1% și 30%). Când se adună minimum 50 de lei, introducem datele cardului și banii vor fi transferați pe cardul bancar.

Magazinele sunt mai orientate către client decât acum mulți ani. Cel puțin eu, ca lucrător într-un magazin, sunt interesată să îmi plece clientul în primul rând mulțumit, nu falit. Un client mulțumit atrage alți clienți, dar dacă i-am luat din prima toți banii pe un produs de care nu va fi încântat… nu va reveni. Nu vă imaginați câte cliente noi am pentru că O clientă, UNA SINGURĂ le-a recomandat magazinul. Asta înseamnă că acea clientă a fost mulțumită. Cum am făcut asta? M-am orientat în primul rând către nevoile sale și i-am recomandat produse potrivite, nu neapărat produse scumpe. Desigur că ne interesează vânzarea. Dar imaginați-vă dacă prima experiență a unui om într-un magazin ar fi și ultima… mai e bine? Nu. Știm cu toții cum e cu acele magazine în care nu intrăm din cauza celor care lucrează acolo. Astfel, ajungem și la conceptul de referral, refer…itor la platforma despre care vorbeam mai sus. Zilnic trebuie să învățăm ceva, altfel trece timpul degeaba pe lângă noi. Ce-i cu acest referral? Ok, să zicem că eu mi-am făcut cont pe platforma CashClub. Eu sunt mulțumită, deja am comandat de la unul sau mai multe magazine și mi s-au adunat ceva bănuți în contul de pe platformă. Ce pot să fac eu, ca un client fidel și binevoitor? Dacă sunt haplea, pot să îi dau prietenei mele link-uri către magazine, ea să își comande ceva bun și eu să primesc procentul înapoi pentru că ea a comandat prin link-ul meu. Sau aș putea să fac ceva și mai bun. Conceptul de referral înseamnă că eu pot să recomand platforma prietenei mele, ea își face cont printr-un link primit de la mine și astfel primim amândouă câte 30 de lei în cont după ce ea face prima comandă validă, adică după ce a trecut perioada în care poate face retur produselor – lucru valabil de fiecare dată în ceea ce privește primirea acelor bani. De ce doar după ce trece perioada de retur?, m-am întrebat și eu. Păi… altfel, am face cumpărături, am returna, am face cumpărături, am returna, procentul ni s-ar acorda în cont de fiecare dată și noi nu am cheltui nimic. Hai să nu ne prefacem că nu ne-am gândit la asta niciodată.

Unde e prețul mai mic? Vă spuneam că la serviciu ne fidelizăm clienții prin menținerea prețului mic. În viața personală, când cumpăr online haine, cosmetice, încălțăminte, chiar și electrocasnice mai nou, cumpăr de unde e mai ieftin. E o adevărată muncă, o dată ce ai găsit produsul potrivit pentru tine (adică după ce ai trecut de partea cu studierea produselor, căutarea review-urilor etc), să găsești magazinul care îl vinde mai ieftin. Să nu ne ascundem după deget, cu toții vrem prețul mai mic, banii nu se pescuiesc din Argeș. Eu umblu cu vreo 10 tab-uri deschise concomitent. Cum ar fi ca aceeași platformă să afișeze prețurile produsului respectiv pentru toate site-urile prezente acolo? De exemplu, caut Miss Dior în comparatorul de prețuri din aplicația CashClub și văd toate prețurile de pe toate site-urile cu care colaborează. Eu decid apoi de unde cumpăr.

De ce mi se pare utilă o astfel de platformă? Poate pentru cei care nu cumpără des din magazinele online nu e atât de important. Un 5% dintr-o comandă de 100 de lei la două luni poate nu e o sumă importantă și poate nu merită efortul. Zic POATE, pentru că eu aș profita și de acest beneficiu. Am fost învățată să tac și să bag în traistă tot ce mi se oferă, astfel că accept cu drag orice mic bonus pe care îl primesc. Dar atunci când faci multe comenzi lunar, altfel stă treaba și ajungi să economisești sume deloc de neglijat. Ca un exemplu personal, numai săptămâna trecută am primit trei colete: 60 de lei pe depurtat.ro, 200 de lei pe Fashion Days și 100 de lei pe Cartepedia. Depurtat are cashback 5%, deci aș fi economisit 3 lei. Fashion Days are 2,5% cashback. Ar însemna 5 lei economisiți. Cartepedia are 5% cashback. Încă 5 lei. Dintr-un foc, eu aș fi primit 13 lei. Nu e o sumă importantă, dar avem noi o vorbă: „îi iei, nu îi dai!”… de ce să nu îi primești dacă există această opțiune? Dacă aș fi știut acum mai bine de o săptămână, când am dat comenzile, nu aș fi profitat de platforma CashClub? Bineînțeles că aș fi profitat. Repet, 13 lei nu e o sumă importantă. Dar acele trei comenzi nu au fost nici primele, nici ultimele din această perioadă. Cheltuiesc în mod obișnuit o poală de bani pe comenzile online. Cumpăr aproape orice online din cauză că nu pot ajunge prea des în București, unde oferta din magazinele fizice e mai mare decât la mine în oraș. În plus, tare îmi e drag să vină curierul și să deschid coletele și să mă bucur de produse. Să primesc înapoi o mică parte din sumele cheltuite mi se pare un lucru fantastic pe care nu îl credeam posibil până de curând. Astfel, #farabaniaruncati tinde să devină noua mea expresie preferată.

Bucuria oamenilor. Cine a lucrat cu oamenii măcar o zi știe ce bucurie înseamnă să vezi clienții entuziasmați. Am cliente care se bucură când vopseaua de păr e mai ieftină cu un leu sau cu 50 de bani. Am cliente care se bucură când primesc o mostră de parfum. Cliente care se bucură din suflet doar pentru că le-am spus o vorbă bună și le-am dat un sfat. Atunci cum să nu ne bucurăm când primim bani înapoi atunci când comandăm online? De ce să nu încercăm ceva care nu ne costă nimic (aplicația, cât și extensia sunt gratuite), dar ne poate aduce beneficii? Vorba aia… „nu cere de mâncare”, dar ne poate aduce câțiva lei, măcar de-o cafea, în buzunar. Dacă suntem cumpărători înrăiți, chiar mai mulți bani.

Nu știu ce o să faceți voi, dar eu o să încerc la următoarea comandă.

Articol scris pentru Spring SuperBlog 2021.


Un gând despre “Ce-i al tău se va întoarce. Prin cashback

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.